weneedchange.blogg.se

Om samhälle, ekonomi, historia, naturvetenskap, media och politik.

Svenskarna vs. solglasögonen

Publicerad 2015-09-07 14:17:00 i Allmänt,

Då min bestman inför bröllopet skulle göra ett vigselprogram hade han svårt att hitta bilder på mig där jag inte bär solglasögon. Jag bär alltid solglasögon på mig utomhus. Även mitt i vintern, och ibland även på bussar. Anledningen till att jag gör det är att jag har en massa ärr på hornhinnan i mitt vänstra öga, vilket gör att jag är extremt ljuskänslig. De är där efter att en ögonoperation, för att bota närsynthet, gick fel och det kom in en massa antibiotikaresistenta bakterier. På den flärp som man lyfte upp, för att kunna komma åt att bränna med laser, hittade man ett 20-tal bakteriehärdar, och den skars därför bort. Någonstans har jag väldigt närtagna bilder på hur ögat såg ut på den tiden, och det ser ut ungefär som att jag har en manet i ögat. Fast egentligen är det här irrelevant.

Ganska ofta råkar jag ut för kommentarer för att jag har solbrillor på mig. Ibland är de roliga. Några tjejer på bussen mellan Umeå och Stockholm uttryckte att "man vet aldrig när solen kan titta fram". Pappan till en kompis uttryckte däremot, kanske en månad efter att jag lämnat sjukhuset, att "det är bara oärliga människor som har solglasögon". Igår hörde jag några grabbar säga "solglasögon, nu?" Sen har vi favoriten. Min gamla kollega från Högskolan på Gotland, som är prefekt och professor i latinska språk, uttryckte sig gillande om att jag kom till jobbet i solglasögon i december, när det var beckmörkt på morgonen. "Väldigt sydeuropeiskt", uttryckte han det.

I Frankrike, Italien, Spanien finns det inte en människa som inte har solglasögon. Visst, de har mera sol, men det är heller inget konstigt om du har solglasögon på dig på en restaurang klockan tolv på natten. Det är helt enkelt en accessoar bland andra. Det är något du har på dig för att du trivs, och tycker att du är snygg, i. Och så borde det naturligtvis vara. Det är en svaghet hos svenskar, skulle jag säga, att inte se det på samma sätt. Dumsvensken tror att man har något att dölja. Pappan till min kompis sitter i fullmäktige för ett parti som är väldigt långt ute på vänsterkanten. Det kunde man nästan räkna ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela