weneedchange.blogg.se

Om samhälle, ekonomi, historia, naturvetenskap, media och politik.

Gröna rum och svenska företeelser som jag har svårt för

Publicerad 2015-07-21 21:11:45 i Allmänt,

 

Helgen har spenderats i Grisslehamn. Det är Anjas mamma, med make, som bor där och i fredags var det Skärgårdsfest och i lördags åkte vi därefter på Ålandskryssning från Eckerö.

Skärgårdsfesten gick ut på att vägföreningen ordnade gemensam grillning, tipspromenad och lekar. Det brukar vara en fest vid midsommar, och en fest mitt i sommaren. Däremellan är det boulleturneringar och dylikt. För mig är det hela väldigt främmande. När jag var liten lämnade alltid familjen Lysekil, som blivit fylld med folk, för att spendera somrarna på ett lantställe mitt inne i Dalslands skogar och minst två mil från närmaste granne. Då och då sker det något partaj i Lummelunda, där mina föräldrar bor idag, och då säger de alltid att de ska åka bort varpå de är hemma och släcker alla lampor den dag det beger sig. Man kan alltså minst sagt säga att jag har det i blodet att hålla mig borta från trevligheter med grannar, i alla fall den sortens trevligheter som innefattar att umgås i större samlingar. Numera klarar jag ändå av att närvara vid dylika arrangemang, för 10 år sedan vägrade jag allt som kändes för mycket på det sättet, och jag kan numera se poängen med dragkamper, tomt prat och trubadurer som spelar hellre än bra. (Dragkamp är så jäkla jobbigt när man är 20 stycken på varje sida och jag hade blodsmak i munnen efteråt)

Lördagens Ålandskryssning hade antagligen heller inte blivit av för 10 år sedan. Vårt syfte var att köpa öl och vin till bröllopet, men det blir automatiskt en kryssning för att kunna handla i taxfree. Hela prylen känns extremt billig då allt är inriktat mot billig alkohol, både i baren och att ha med sig hem. Underhållningen är sämsta tänkbara med band som spelar covers på dansbandslåtar och konferencier som försöker skapa en trevlig stämning. I kombination med den slitna inredningen och med de timslånga köerna till smörgåsbordet blir det hela väldigt tacky. Fast det är kul att spela kort i ett par timmar, vilket vi gjorde, och starköl & Jäger för 62kr hjälpte mot den akuta paniken (vilket även gjorde mig till det som jag ytterst  ogillar med alltihop).

Idag kan jag förstå poängen med både Ålandskryssningar och grannhäng, med det är nog för evigt imprintat i mitt DNA att få panik vid båda händelserna. Jag behöver rymd för att trivas, och jag avskyr att känna mig som en del av mängd.

Något som jag verkligen trivs med är dock vad Christer, Anjas mammas man, har gjort med trädgården vid sommarstugan i Grisslehamn. Det är en blomsterprakt utan dess like, och både trädgården och den omkringliggande skogen är full av mat som går att lägga direkt på tallriken. Det finns inget bättre, och på flera platser på tomten har man skapat små gröna rum. Platser där man kan sitta i solen och känna sig i total samklang med den vackra omgivningen. Om en full Ålandsfärja är något som jag inte vill ha är fyra personer i ett grönt rum något som jag vill ha.

Nu är vi på Gotland. Här har mitt eget gröna rum varit under de senaste 10 åren. På mina föräldrars altan är det alltid vindstilla, en massa fina blommor och halva altanen täcks av tak, och väggar, av murgröna. Där har jag spenderat ett oändligt antal timmar med en god kopp kaffe, en bra bok eller bara på en däckstol i solen. Sen trivs jag med de vita soffor, panoramavyer över Östersjön och porlande bubbel som Visby har att erbjuda. Ser fram emot tiden här, om bara solen kunde börja lysa.

Nu är det dock bröllopsplaner som upptar den mesta tiden. Idag beslutades om min kostym och det blir en Sir of Sweden. Har länge velat köpa en kostym av det märket men har aldrig haft anledning förrän nu. Sen ska vi träffa prästen, intervjua personal och beställa maten. Kanske att vi till och med kommer att snickra vägskyltar. Nu börjar snart min späkning för att gå ner i vikt till bröllopet också. Under två veckors tid blir det fiberknäckebröd och avokado till frukost, drickkvarg och frukt till lunch samt proetinbar och frukt till kvällsmat. Sen kommer både jag och Anja att avstå helt från godis och alkohol fram till den stora dagen. Förutom kanske något glas bubbel på Konserthusets terras i Visby. Kanske att jag tar till något hjälpmedel för att klara min hårda diet. Krom, som enskilt kosttillskott, har fungerat tidigare för att bli av med sötsuget. Sen är det kanske inte bara kosten det hänger på utan jag hoppas på att även segling och badminton ska göra sitt. Om två veckor ska vi provta bilder med fotografen i Stockholm, och då gäller det!

(bilderna är från ett av de gröna rummen i Grissle, och utsikten åt ena hållet därifrån)

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela